Krakowska Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z firmą Voessing na przeprowadzenie badań geologicznych na przebiegu pierwszego odcinka Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, czyli drogi ekspresowej S52. Wykonawca zajmie się również opracowaniem projektu budowlanego i uzyskaniem pozwolenia na budowę.
Pierwszy odcinek BDI mierzy 16,9 kilometra, zaczyna się w
Bielsko-Białej i kończy w Bulowicach.
Na tym fragmencie powstaną trzy węzły drogowe – Kozy (na skrzyżowaniu z ul. Przecznia), Kęty (na przecięciu z dzisiejszą drogą krajową nr 52, na granicy woj. śląskiego i małopolskiego) i Bulowice (na skrzyżowaniu z DK52, w pobliżu ul. Świerkowej). W Kobiernicach powstaną dwa MOP-y, po jednym w obu kierunkach. GDDKiA wybuduje też 21 obiektów – mostów, wiaduktów i estakad. Najdłuższy – około kilometrowy – będzie most na Sole w Kobiernicach. Odpowiedni odbiór deszczówki zapewni natomiast 27 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności 11,6 miliona litrów.
Beskidzka Droga Integracyjna zastąpi w tej części Podbeskidzia drogę krajową nr 52. To właśnie między Bielskiem-Białą a Andrychowem jest największe natężenie ruchu. Każdego dnia tą trasą porusza się od prawie 13 tysięcy aut (w Bulowicach) do niemal 19 tysięcy pojazdów (w pobliżu Bielska-Białej).
Badania geologiczne na BDI
Voessing ma niespełna 3 lata na wykonanie badań geologicznych, przygotowanie projektu budowlanego pierwszego odcinka BDI oraz uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Przetarg na budowę GDDKiA chce ogłosić na końcowym etapie postępowania w sprawie wydania decyzji ZRID.
W ramach badań geologicznych na Beskidzkiej Drodze Integracyjnej, na całym odcinku planowane jest wykonanie ponad 6,6 tys. odwiertów i prawie 2,4 tys. sondowań. Średnia głębokość odwiertu to 11 m. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać nawet 30 m.
Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności. Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 m. Celem sondowań jest z kolei zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność.
Co z pozostałymi odcinkami?
Pod koniec maja Generalna Dyrekcja otworzyła oferty na przeprowadzenie badań geologicznych i przygotowanie projektu budowlanego dla dwóch innych odcinków BDI, tj. Bulowice – Chocznia oraz Kalwaria Zebrzydowska – Głogoczów.
Do zamawiającego wpłynęło po 13 ofert. Teraz trwa analiza, by wybrać najkorzystniejszą z nich, co powinno nastąpić w drugiej połowie lipca.
Jeszcze w kwietniu natomiast wybrano wykonawcę prac na części trasy S52 od Choczni do
Kalwarii Zebrzydowskiej, jednak wpłynęło odwołanie, które zostało uwzględnione przez Krajową Izbę Odwoławczą, w związku z czym GDDKiA została zobowiązana do ponownej analizy dokumentów i oceny ofert. Ponowny wybór również planowany jest na połowę lipca.
Celem całej inwestycji jest stworzenie Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, która połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 – Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską – z DK7 w Głogoczowie. Droga będzie miała 61 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Planujemy wybudowanie 12 węzłów – Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.
Droga ekspresowa S52 ma już trzy funkcjonujące odcinki. Dwa pierwsze prowadzą od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. W grudniu 2024 roku dołączyła do nich Północna Obwodnica Krakowa. Wnioski o decyzje ZRID dla czterech odcinków GDDKiA chce złożyć w 2027 r., a po ich uzyskaniu ogłosi przetargi na realizację trasy. Droga będzie budowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).